Startup-bolaget som blommat ut
Recas är ett konsultbolag för ingenjörer och har varit verksamma sedan 2012. När Recas startades tog dem fram en grafisk profil som matchade deras dåvarande position på marknaden – ett startup bolag med höga ambitioner. På 10 år har Recas växt. Deras affärsutveckling har gått likt ett spjut kastat av Jan Zelezný, och behovet av en identitet som presenterade deras nuvarande position på marknaden blev tydlig när marknadsmaterial efterfrågades ur en obefintlig grafisk manual. Efter deras 10-årsjubileum fick vi lägga vantarna på att justera Recas identitet. Att med små medel få deras visuella varumärke att uppfattas så stort som deras verksamhet faktiskt är, för likt andra varumärken så sitter det en hel del historia i den grafiska profilen som funnits sedan start och som måste bevaras. Vårt samarbete med Recas började försiktigt med mindre justeringar av kärnan i identitet, men slutade upp en i komplett rebrand av deras grafiska profil.
Where possibilities are endless
För en utomstående intressent är det många komponenter som behöver komma fram i det ytliga av ett varumärkes identitet. Kruxet för oss som externa kreatörer blir att hitta en balans mellan varumärkets genuina personlighet och slagkraftiga taglines som nästan skryter om varför dem är bäst. Förutom att modernisera Recas logotyp och symbol med mjuka linjer och milda toner, ta fram en färgpalett som tog avstamp i deras föregående, skapa presentationsmaterial med kompletterande strukturell grafik osv. osv. hittade vi tillsammans en tagline som tydligt framför Recas ambition. Recas är platsen Where possibilities are endless, för både medarbetare och kunder.
Uppdraget med Recas resulterade i en grafisk manual där visuella exempel och riktlinjer för identitetens användning avlöser varandra, men det tar inte slut där! Vi fortsätter vara Recas förlängda arm, deras externa marknadsavdelning, som agerar både grafiska producenter, copywriters och kommunikativa rådgivare. Ett ärofyllt uppdrag vi ser på med ödmjukhet och medan vi fortsätter arbeta vidare, kan Recas känna sig trygga i att de idag presenterar en visuell identitet som talar samma språk som deras dynamiska, attraktiva och moderna affärsverksamhet.
Om RECAS
Vi skulle kunna säga att idén till Recas kom ur någon form av missnöje kring arbetsmiljöns värderingar och hur personalpolitik hanterades på tidigt 2010-tal. Recas ägare och VD Micael Lawson arbetade då som ingenjörskonsult inom den norska oljeindustrin, men insåg snabbt att hans arbetsgivare inte delade hans synsätt på en väl fungerade organisation. 2012 gick startskottet för Recas med en tydligt uttalad affärsidé om att ta medarbetarens välmående och kundfokus till en ny nivå. Micael var tidigt ute med vetskapen om att en arbetsmiljö (och ett styre) som prioriterar medarbetaren och sätter fokus på att ge denne så bra förutsättningar som möjligt att lyckas, också kommer speglas på resultatet i årsredovisningen. En affärsidé som visat sig vara 100%-ig eftersom Recas idag är ett väl etablerat konsultbolag med stora kunder och unika projekt i sin portfölj, och fortfarande håller hårt i samma affärsidé som grundade Recas 2012 – medarbetaren är Recas prioritet.
Besök Recas här!